Lakiernik

nauka odbywa się w systemie trzyletnim

Po ukończeniu szkoły absolwent zdaje zewnętrzny egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodo-we z zakresu kwalifikacji: Wykonywanie prac lakierniczych, który jest przeprowadzany na
terenie szkoły, a uzyskany dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie lakiernik jest honorowany przez kraje Unii Europejskiej.

Lakiernik przeprowadza remonty i renowacje powierzchni nadwozi samocho-dowych, czyszcząc je, nakładając powłoki ochronne (wyrównujące i dekoracyjne), posługując się narzędziami prostymi oraz urządzeniami mechanicznymi, np. szlifierkami, pistoletami natryskowymi.

LAKIERNIK POSIADA:

  • umiejętność posługiwania się przyrządami pomiarowymi, narzędziami specjalnymi;
  • znajomość podstaw rysunku technicznego;
  • wiedzę odnośnie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • wiedzę dotyczącą przepisów ruchu drogowego;
  • zna budowę i zasadę działania silników spalinowych;
  • zna budowę pojazdów samochodowych i ich podzespołów;
  • potrafi wykonywać pomiary nadwozi samochodowych;
  • posiada umiejętność wykonywania zabezpieczeń antykorozyjnych;
  • potrafi wykonywać naprawy blacharskie i przygotować nadwozie lub jego elementy do lakierowania;
  • posiada umiejętność wykonywania połączeń zgrzewanych, spawanych klejonych i lutowych;
  • posiada umiejętność nanoszenia powłok lakierniczych oraz ich wykończenia.

WYBRANE ZADANIA ZAWODOWE:

  • oczyszczanie mechaniczne powierzchni;
  • wyrównywanie powierzchni kitami szpachlowymi;
  • wygładzanie powierzchni i matowienie (papierem ściernym i szlifierkami mechanicznymi);
  • gruntowanie (pokrywanie powierzchni emalią gruntową), jedno- lub wielowarstwowe;
  • suszenie zagruntowanej powierzchni w temperaturze odpowiedniej dla emalii gruntowej;
  • usuwanie usterek powstałych w czasie gruntowania (zacieki, kurz) papierem ściernym oraz odpylanie;
  • nakładanie natryskowe emalii dekoracyjnej, jedno- lub wielowarstwowe, na przygotowaną powierzchnię (metodą pneumatyczną, hydrodynamiczną i elektrostatyczną);
  • suszenie lub wypalanie w zależności od stosowanej emalii;
  • usuwanie powstałych usterek (pęcherzyków i drobnych wtrąceń) za pomocą papieru ściernego;
  • polerowanie powierzchni za pomocą past polerskich;
  • mycie karoserii środkami zawierającymi substancje woskowe.